Lilinkotisäätiö perustettiin vuonna 2004 parantamaan psyykkisesti pitkäaikaissairaiden asemaa ja palveluja. Säätiö on voittoa jakamaton organisaatio, joka käyttää mahdollisen taloudellisen ylijäämän palvelujen kehittämiseen ja henkilöstön osaamisen vahvistamiseen. Säätiö tarjoaa ympärivuorokautista palveluasumista neljässä palvelukodissa, yhteisöllistä asumista kahdessa palvelukodissa sekä asumisen tukea eri puolilla Helsinkiä oleviin tukiasuntoihin. Säätiöllä on noin 330 asukasta ja 170 työntekijää. Toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä asukkaiden kanssa.
Säätiön IT- ja tietosuojavastaavan, Juha Katajiston, mukaan toiminnan saumattoman pyörittämisen edellytyksenä on toimiva ja turvallinen ICT-ympäristö, jossa tulostaminen ja skannaaminen näyttelevät tärkeää roolia.
Lilinkotisäätiön työntekijät tulostavat ja skannaavat päivittäin paljon sisällöltään erilaisia tietosuojan alaisia dokumentteja. Säätiön tehtävänä on mahdollistaa tämä nopeasti, helposti ja kustannustehokkaasti, mutta kuitenkin siten, että tietosuoja ei vaarannu missään vaiheessa. Juhan vastatessa koko organisaation IT-toiminnoista valittavaa ratkaisua täytyy pystyä hallinnoimaan helposti (esim. käyttäjien lisäykset ja poistot) ja tuen pitää olla tarvittaessa helposti saatavilla.
Lilinkotisäätiö kartoitti vuonna 2017 vaihtoehtoja tulostuksen ja skannauksen turvalliseen toteuttamiseen ja hallintaan. Säätiön tarpeita parhaiten vastannut vaihtoehto oli KonicaMinoltan edustama SafeQ-järjestelmä, joka tuolloin päätettiin ottaa käyttöön yhteistyössä KonicaMinoltan kanssa.
Noin vuosi sitten B2B Solutionsin Riku Hakonen kartoitti tilannetta yhdessä Lilinkotisäätiön kanssa. Lopputulemana oli, että vastatakseen tämän päivän vaatimuksia järjestelmää tuli uudistaa. B2B Solutions – KonicaMinoltan suurin kumppani – toteutti järjestelmän päivityksen ja otti tukipalvelut vastuulleen. Tulostus toimii luotettavasti kaikissa toimipisteissä ja turvajärjestelmät täyttävät taas kaikki seuraavat säätiön asettamat kriteerit:
- Dokumentit tulostuvat aina vasta käyttäjän vapauttamana omalla tunnistelätkällään. Tietosuoja toteutuu täten toivotulla tavalla ja dokumenttien sisältämät tiedot eivät päädy ulkopuolisten nähtäväksi.
- Tulostusjono on täysin suojattu, joten tieto on täysin turvassa koko ajan ennen kuin se tulostuu laitteesta ulos.
- Tulostamisesta ja skannauksesta jää tarkka käyttäjäkohtainen loki, joka mahdollistaa tapahtumakulun selvittämisen mahdollisissa väärinkäytöstilanteissa.
- Järjestelmä on helppo hallita ja Juha pystyy pitämään käyttäjätiedot ja oikeudet helposti ja nopeasti itse ajan tasalla.
- Järjestelmä on erittäin kustannustehokas sen antamiin hyötyihin verrattuna.
””Olen erityisen tyytyväinen siihen, että B2B:n henkilöt ovat todella hyvin tavoitettavissa ja saamme nopeasti apua sitä tarvitessamme”
Juha KatajistoIT- ja tietosuojavastaava